WIE WIJ ZIJN

Stichting Less Than Zero  is ontstaan uit de behoefte om sociaal maatschappelijke thema’s doormiddel van film- en videokunst onder de aandacht te brengen. Initiatiefnemer Core van der Hoeven merkt al een aantal jaar dat de diversiteit van sociaal maatschappelijke thema’s in de film- en videokunstsector beperkt is. Enerzijds door de onderwerpen die veelal reeds bekende problemen en vraagstukken belichten. Anderzijds de diversiteit van makers en stijlen. Vaak wordt er uit veiligheid gekozen voor dezelfde (bekende) makers, type onderwerpen en veilige filmstijlen. Daarbij wordt het individuele (kleinere) beeldend kunstenaars niet eenvoudig om film- en videokunst, met een sociaal-maatschappelijk thema, te financieren. Om al deze obstakels in één keer te tackelen is Stichting Less Than Zero opgericht.

De stichting wil haar visie uitdragen door beeldend (video) kunstenaars te selecteren, die een eindproduct ontwikkelen met een specifiek sociaal maatschappelijke thema; zonder dat daarbij hun eigen artistieke vrijheid wordt beperkt. De makers worden door de stichting uitgedaagd met verschillende stijlen en vormen te gebruiken en het ‘normale’ te ontstijgen, zonder dat daarbij de boodschap verloren gaat.

De liefde voor beeldende kunst wordt gecombineerd met onderwerpen die een sociaal maatschappelijke impact hebben op de samenleving.

Erasmusbrug_seen_from_Euromast

VISIE

Stichting Artefacts zet zich in om (de minder bekende) sociaal maatschappelijke thema’s aan het licht te brengen door middel van film- en videokunst. Door deze thema’s in een beeldende kunstvorm onder de aandacht te brengen, wil de stichting een grotere kennis ontwikkelen bij de doelgroep van kunstliefhebbers. De stichting selecteert specifieke onderwerpen die een bijdrage kunnen leveren aan de beeldvorming van de doelgroep. Om de boodschap zo authentiek mogelijk over te brengen, worden beeldend kunstenaars creatief vrij gelaten deze te vertalen naar een film- en videokunstwerk. De stichting bemoeid zich niet met de stijl en/of vorm van het werk. Hierdoor zullen de beeldende kunstwerken ook losstaand een toevoeging vormen voor de diversiteit in de film- en videokunstsector.

MISSIE

De beeldvorming van sociaal maatschappelijke thema’s is tegenwoordig eenvoudig te beïnvloeden. Door sociale media en ‘fake news’ worden meningen (te) snel gevormd. Voor zowel bekende als minder bekende sociaal maatschappelijke vraagstukken is het van belang dat de waarheid wordt verteld, zodat mensen met de juiste feiten een eigen mening kunnen vormen. Dat is één van de redenen dat Stichting Less Than Zero zich inzet om sociaal maatschappelijke thema’s van meer diepgang te voorzien. Dit doen ze door film- en videokunstwerken te maken waarbij de boodschap en creativiteit voorop staan. Hiermee wordt een diverse doelgroep aangesproken van film- en kunstliefhebbers met een sociaal maatschappelijke interesse. Naast bekendheid genereren voor deze thema’s, zet Stichting Less Than Zero zich in voor diversifiëring van de film- en videokunstsector. De beeldend (video) kunstenaars zijn daarom vrij in hun creativiteit waardoor unieke authentieke projecten ontstaan. Losstaand van de achterliggende boodschap vormen de werken een eigen kunststuk. Hierdoor is Stichting Less Than Zero uniek met een innovatieve werkwijzen ter behoeven van meerdere doelen tegelijk.

VRIJWILLIGERS

Vrijwilligers zijn van onmisbaar belang voor de stichting. Zij helpen bij selecteren van sociaal maatschappelijke vraagstukken en het vinden naar geschikte beeldend kunstenaars Vrijwilligers ontvangen geen vergoedingen voor hun werkzaamheden, ze krijgen een reis- en onkostenvergoeding op declaratiebasis. De vrijwilligers worden begeleid door initiatiefnemer Core van der Hoeven.